perjantai 18. marraskuuta 2011

Ravintolareissu

Sattuipa niin, että kaverini sai lapsen, jonka johdosta vietimme varpajaisia. Tapahtuma oli pienimuotoinen ja hillitty, käytännössä kävimme ravintolassa syömässä ja sen jälkeen vielä toisessa ravintolassa konjakilla. Se oli siis oikeasti hillittyä, varmaan osittain johtuen siitä, että kyseessä oli jo toinen lapsi ja tuona iltana vaimo ja lapset olivat jo kotona.

Puolitoista tuntia pöytää odoteltuamme Santa Fe -ravintolassa pääsimme istumaan ja tilaamaan. Kyseessä on meksikolaista ruokaa tarjoava ketjuravintola, jossa yleensä on ruokaa minun makuuni. Karppausaikanani tämä tosin oli ensimmäinen visiitti kyseessä olevaan paikkaan. Tosin ravintola-ateriat ovat muutenkin jääneet harvinaisiksi, koska kotona nyt vaan on niin hyvää ruokaa. Kuka lie siellä kokkaa.

Muut tilasivat pihvit, mutta itse halusin tortillan. Tästä muuten voivat repiä tutkimustuloksia ne, joiden mielestä karppaus lisää lihankulutusta. Olin porukan ainoa karppaaja ja siis ainoa, kuka EI tilannut pihviä. Annos sisälsi broileria, vihanneksia ja juustoa. Ja tietenkin tortillalätyn. No, koska en kyseistä lättyä halunnut, pyysin tilatessani tarjoilijalta tämän annoksen ilman lättyä. Tarjoilija meni hämilleen ja varmisti useaan kertaan, että oikeasti haluan annoksen niin. Meinasi hymyilyttää.

Hetken päästä tarjoilija tuli takaisin ja kertoi terveisiä keittiöstä. Kokin mukaan ei ole mahdollista valmistaa annosta ilman tortillapohjaa. Anteeksi mutta häh, siis ei ole mahdollista? Aivan varmasti on! Kerroin ystävällisesti kokkausohjeena, että valmistatte sen muuten samalla lailla, mutta ilman sitä lättyä. Olisin voinut vaikka itse mennä keittiöön näyttämään. Meinasi jo vähän itkettää. Ja nolotti tarjoilijan puolesta, joka joutui tuomaan tällaisia terveisiä.

Tarjoilija meni terveisteni kanssa keittiöön eikä tullut enää takaisin ennen kuin annoksia tuomaan, joten kokki oli suoriutunut tehtävästään. Annokseni oli tehty juuri niin kuin kuvittelinkin, eli ilman tortillalättyä suoraan lautaselle. Ei siis mitään ongelmaa. 

Jälkeenpäin asia on naurattanut, että voiko tämä olla tottakaan. On uskomatonta, että kokki kehtasi sanoa, ettei ruoka-annostani ole mahdollista valmistaa ilman lättyä. Kyse siis oli ainoastaan yhden elementin pois jättämisestä. Mitä kokkikoulussa nykyään opetetaan? Einesten lämmittämistä? Jos menen ravintolaan syömään, maksan ruuasta, kokin ammattitaidosta, tarjoilijoista, ympäristöstä ja niin edelleen. 

En todellakaan halua enkä aio maksaa ravintolahintoja eineksistä, varsinkaan kun en kaupassakaan maksa niistä mitään. En siis varasta niitä, vaan en käytä lainkaan. Jos en olisi annostani saanut, en olisi niin ammattitaidottoman keittiöhenkilökunnan valmistamana syönyt mitään muutakaan. Ja vittumaisuuttani olisin laittanut ravintolan vielä henkilökohtaiseen boikottiin. Onneksi ei tarvinnut. 

Uskon monen kohdanneen vastaavaa ravintolassa syödessään. Muistakaa, että syöjinä ja maksajina olette asiakkaita ja teillä on oikeus vaatia palvelua. Jos palvelu ei miellytä, valinnanvaraa ja muita ravintoloita löytyy. Samoin ravintolat kuuntelevat palautetta, sillä heidän on pakko, koska jaloilla äänestäminen on helppoa ja tehokasta. Ei ravintolassa kuitenkaan pidä joutua neuvomaan kokkia ruuanlaitossa.

Henkilökunnan kannattaa muistaa, että te teette työtänne asiakkaiden eteen, josta he maksavat teille palkan. Valitettavasti teillä ei asiakkaiden suhteen juuri ole valinnanvaraa, vaan toiveet kannattaa pyrkiä toteuttamaan mahdollisimman hyvin. Tyytyväinen asiakas tulee toistekin. 

Entäs se "erikois"annokseni? Maku oli erinomainen ja nälkäkin lähti. Ruoka oli jopa niin hyvää, että tein seuraavana päivänä kotona samanlaista. Ilta oli onnistunut, samoin kuin seuraava aamukin. Tyytyväinen asiakas (=minä) tulee kyseessä olevaan ravintolaan uudestaankin.

8 kommenttia:

  1. Jussi, sää oot kujalla... Ei sun mieleen varmaankaan mahdu sellainen ajatus kuin 'kokin ammattiylpeys'? Ei ole sattumaa, että ruokalaji nimeltä 'tortilla' tehdään vehnälättyyn. Jos et vehnälättyä ideologisista syistä pysty syömään, niin ota jotain muuta ruokaa. Ei tarvi ravintolan henkilökunnan tuntea myötähäpeää.

    VastaaPoista
  2. Miksi pitäisi tilata jotain muuta ruokaa, jota ei halua?

    Kokin ammattiylpeyskö siis ihan oikeasti estää tekemästä ruokaa, jota asiakas haluaa? Anteeksi maalaisuuteni, mutta oon käsittäny asiakaspalvelun (ja ravintolan idean) ihan toisinpäin. Eli toimittais ikään kuin asiakkaan ehdoilla. Taidat olla töissä Soneran asiakaspalvelussa.

    Jos oisit mun muita tekstejä lukenu, tietäisit, että saan viljoista oireita. Näin ollen ravintolahenkilökunta todennäkösesti tuntee tilauksen muutoksesta vähemmän myötähäpeää ku sen vehnälätyn aiheuttamasta piereskelystä.

    Jos siis viljayliherkkyys/keliakia on mielestäsi ideologista, suosittelen asiakaspalveluopintojen lisäksi myös sivistyssanojen kertausta.

    VastaaPoista
  3. Hei, jos sitä lättyä ei kerran korvattu millään muulla vaan pelkkä lätty jäi vain pois ja nälkä lähti, niin eikö sitä olisi vain voinut jättää syömättä, yleensä se on siellä pohjalla? Vai onko allergiasi niin vakava?

    VastaaPoista
  4. Ruoka oli hyvää ja nälkä lähti. Olis sen voinu sinne lautaselle jättää, mutta siinä iski periaate, eli en halua tilata ruokaa, jonka jätän varmasti syömättä ja joka menee roskiin.

    Mieluummin jätän sen ottamatta ja seuraavalle asiakkaalle. Saihan ravintolakin siitä lätyn verran enemmän katetta, eli kaikki voitti :)

    VastaaPoista
  5. Haluaisin vaan ihan mielenkiinnosta tietää, karppaatko enemmän periaatteesta (siis laihduttaaksesi, tai hiilarit on paskoja), vai siksi että saat viljoista oireita?

    VastaaPoista
  6. Oman hyvän oloni takia. Saan viljoista oireita ja hiilareiden vähentäminen on muutenkin vaikuttanut positiivisesti olotilaan

    VastaaPoista
  7. Tämä on oikeasti ikävää, mutta tänä päivänä ketjuravintoloilla ei ole mitään tekemistä kokin ja heidän ammattiylpeyden/-taitojensa kanssa. Annoksista on tiukat reseptiikat ja melkein kaikki tavarat tulevat pusseissa tai pakasteina. Ikävää, mutta totta.

    Itse olen jo pidempään yrittänyt valita sellaisia ravintoloita, mitkä eivät kuulu mihinkään ketjuun. Joskus tuo on kyllä miltei mahdotonta...

    Ja terveisiä näin tarjoilijan näkökannasta, joskus sitä asiakasta pitää moneen kertaan haastatella, että onko hän varma tilauksestaan. :D

    VastaaPoista
  8. Eli kokinkin homma siis oikeastikin on einesten lämmittämistä. Paska juttu

    VastaaPoista